• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ועדה ציבורית תבחן את נושא אסדרת מערכת הבריאות הפרטית

שר הבריאות מינה ועדה ציבורית לבחינת אסדרת הרפואה הפרטית מול הציבורית, כפל ביטוחים ובעלויות על בתי חולים פרטיים | החל מ-1 בדצמבר: מבנה חדש ואחיד לפוליסת בריאות בסיסית

ביטוח רפואי פרטי. אילוסטרציה

שר הבריאות ניצן הורוביץ מינה בשבוע שעבר ועדה בראשות מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש והוטל עליה לבחון את מדיניות אסדרת היחסים בין מערכת הבריאות הציבורית לבין הפרטית ונושאים אחרים. בין השאר גם תיבחן סוגיית ביטוחי הבריאות הכפולים, הבעלויות של הקופות וחברות הביטוח על בתי החולים הפרטיים ומתן רשיונות לפתיחת חדרי ניתוח חדשים.

בוועדה נציגות לאוצר וגם להר"י. עליה להציג המלצות ראשונות עד 1 ביוני הקרוב, ואת מלוא ההמלצות בספטמבר. כך דיווחה רוני לינדר ב"דה מרקר".

אחת הבעיות שמטרידות את משרד הבריאות: ההוצאה הפרטית בישראל לבריאות גבוהה באופן חריג לעומת מדינות ה-OECDי- 34% מכלל ההוצאה על בריאות, לעומת 26% בממוצע ב-OECD (נתוני 2019). "בהיעדר אסדרה מתאימה", נאמר בכתב המינוי של הוועדה, "מערכת הבריאות הפרטית עלולה להשפיע באופן שלילי על מערכת הבריאות הציבורית, בין היתר כתוצאה מתחרות על משאבים וספקי שירות המצויים במחסור, ולהשפיע על יכולתם של תושבי ישראל לצרוך שירותי בריאות באופן שוויוני ונגיש".

הוועדה תבחן את הנעשה בביטוחים המשלימים של קופות החולים מול הביטוחים המסחריים הפרטיים. "המטרה היא להגביר את יעילות ההוצאה הפרטית על שירותי בריאות, תוך התמודדות עם תופעות כמו ביטוחים כפולים, מיצוי ביטוחי נמוך בתחום הבריאות וההשפעה של הביטוחים המשלימים והפרטיים על המערכת הציבורית".

על פי הדיווח, שוק הביטוחים הפרטיים מגלגל כ-12 מיליארד שקל לשנה, מהם כ-4.5 מיליארד שקל בתחום ההוצאות הרפואיות. למיליוני ישראלים ביטוחים כפולים ואפילו משולשים והם משלמים לעתים כמה פעמים על אותו הכיסוי בלי מודעות אמיתית לכך.

משימה נוספת שהוטלה על הוועדה: בחינת מבני הבעלות על מוסדות רפואיים שונים, במטרה לבדוק את השפעתם על מערך התמריצים של השחקנים השונים במערכת הבריאות. יותר ויותר בתי חולים פרטיים נמצאים כיום בבעלות של מבטחים, ביניהם קופות החולים. "מכבי" מחזיקה בבעלותה את רשת אסותא; כללית בבעלות חלקית בבית החולים הרצליה מדיקל סנטר ו"מאוחדת" רכשה 40% מרשת נארא־מדיקה.

חברת ביטוחי הבריאות הראל נכנסה כשותפה בבית החולים הפרטי החדש רפאל ברמת החייל וחברת הביטוח איילון רכשה מניות במרכז הרפואי TLV מדיקל סנטר. "לבעלויות הללו השפעות שונות ומגוונות על המערכת כולה, והן טרם נבחנו באופן מעמיק ומערכתי – נושא זה הוטל על הוועדה", צוין.

נושא אחר שייבחן בוועדה: מדיניות הענקת הרשיונות והזיכיונות במערכת הבריאות ושכלול האכיפה בתחום. כיום, שירותים כמו פתיחת חדרי ניתוח חדשים, רכישת מכשירי הדמיה כמו MRI ועוד דורשים קבלת רשיון מיוחד ממשרד הבריאות.

פוליסת בריאות בסיסית אחידה

בתוך כך, היאלי יעקבי-הנדלסמן דיווחחה הבוקר ב"ישראל היום" כי האוצר החליט על רפורמה בתחום ביטוחי הבריאות הפרטיים שתיכנס לתוקף ב-1 בדצמבר. עיקריה: מבנה חדש ואחיד לביטוחי הבריאות הפרטיים ואיסור על מכירת כפל ביטוחים. ההערכה: מהלך זה יוביל להורדת מחירים בעקבות תחרות בין חברות הביטוח. נקבע כי פוליסת בריאות בסיסית אחידה תכלול כיסויים להשתלות ולטיפולים מיוחדים בחו"ל, תרופות מחוץ לסל וניתוחים בחו"ל, ומעליה ישווקו מגוון פוליסות נוספות. הפוליסה הבסיסית תבטיח שהמבוטח בביטוח בריאות יכוסה כנגד מקרים שבהם הוא עלול לעמוד מול הוצאה כלכלית גבוהה, לעיתים בגובה מיליוני שקלים, כדי לאפשר לו לממן טיפול רפואי פרטי בעת הצורך.

נושאים קשורים:  ביטוח בריאות,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  משרד הבריאות,  כפל ביטוח,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
31.03.2022, 00:29

המסמר האחרון בארון של מקצוע הרפואה.
בכל פעם שנוגעים בתחום הזה הרופאים מפסידים וחברות הביטוח מתעשרות.
בושה.
לא היו מעזים לעשות כך לאף מקצוע חופשי אחר. לנו יש את הר"י ואת העומד בראשה ציון חגי שלא רק שלא דואגת לרופאים אלא גם הרבה פעמים בעמדה שמנגד. (ראה ערך מתמחים, רופאים עצמאיים וכו')
לצערי גם הפעם הר"י לא ילחמו.
תמליצו לילדים שלכם על היי טק, המקצוע שלנו הופשט מכבודו.

31.03.2022, 11:20

הרפורמה הראויה חייבת לאפשר החזר מלא בגין ייעוץ וטיפול ע"י כל רופא פרטי ולא רק של רופאים ברשימות הסכם של המבטחים.

אנונימי/ת
01.04.2022, 14:01

צודק לחלוטין... עיוות היסטורי שמשמר פריבילגיה לקבוצה של רופאים ומשאיר רבים וטובים בחוץ. עד כו זה לא השתנה כי אותם רופאים,מעמדות כח, דואגים לכיס שלהם ולא מעוניינים בתחרות... ספק עם לוועדה תהיה האומץ (כמעט אמרתי ביצים...) לשנות גם זה!