מחקרים

טיפול עם צוות רב-תחומי בדלקת מפרקים שגרונית

חולי דלקת מפרקים שגרונית שטופלו עם צוות רב-תחומי הראו שיפור בהתמודדות עם המחלה, בכאב ובדירוג איכות החיים. עם זאת, השיפור נמצא בעיקר במטופלים בעלי פעילות מחלה גבוהה

איכות חיים הקשורה לבריאות (HR-QOL: Health-Related Quality of Life) מהווה את אחד התחומים החשובים בדיווח על ידי המטופל בקרב חולי דלקת מפרקים שגרונית (RA). נקיטת טיפול עם צוות רב-תחומי (MDT: multidisciplinary team) בחולי RA נעשית בשיעור נמוך יחסית, עקב ביקוש ראשוני גבוה למשאבים הללו.

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Quality of Life Research', החוקרים שיערו כי בעוד שטיפולים תרופתיים יעילים בשליטה על פעילות המחלה, התערבות רב-כיוונית באמצעות MDT עשויה להשפיע לטובה על ה-HR-QOL.

החוקרים ערכו מחקר מבוקר אקראיות, חד-מרכזי וחד-סמיות עם קבוצה מקבילה, ובמסגרתו בדקו את הטיפול עם MDT לעומת טיפול רגיל, במרפאה לדלקת מפרקים שגרונית. הנתונים נאספו באמצעות שאלונים שנערכו פנים מול פנים, סקירה של רשומות רפואיות, וספירת מפרקים מעורבים על ידי מעריך עיוור לאחר 0, 3 ו-6 חודשים. חולי RA בוגרים הוקצו באקראיות בביקור יחיד לקבלת טיפול עם MDT של 6 מטפלים שונים (ראומטולוג/ית, אח/ות, עובד/ת סוציאלי/ת, פיזיותרפיסט/ית, מרפא/ה בעיסוק ופודיאטר/ית), או לטיפול רגיל. חברי צוות ה-MDT נתנו תרופות מרשם, וייעצו למטופלים בניהול התלקחויות, הקפדה על טיפולים תרופתיים, התמודדות, הגנה על מפרקים, פעילות גופנית, והנעלה. התוצא הראשוני של המחקר היה הפרש מינימלי בעל חשיבות קלינית (MCID: minimal clinically important difference) ב-HR-QOL (עלייה ב-European QOL-5-Dimension-3-Level,יEQ-5D-3L, של 0.1) לאחר שישה חודשים.

140 מטופלים (86.3% נשים, 53.4% סינים, גיל חציוני (טווח בין-רבעוני) 56.6 (46.7, 62.4) שנים). 70 מטופלים חולקו באקראי לכל זרוע. משך המחלה החיוני (טווח בין רבעוני) היה 5.5 (11.0, 2.4) שנים, ופעילות המחלה ב-28 מפרקים (DAS28) הייתה 2.87 (2.08, 3.66). 123 מטופלים השלימו את המחקר. 26 מטופלים (40.6%) שטופלו עם MDT לעומת 23 מטופלים (34.3%) תחת טיפול רגיל הגיעו ל-MCID ב-EQ-5D-3L,יOR 1.3 (0.6, 2.7). ברגרסיה לוגיסטית מרובת משתנים, שיעור ה-EQ-5D-3L היה המנבא היחיד להשגת MCID. הייתה הסלמה רבה יותר בקבוצת ה-MDT לקבלת תרופות משנות-מחלה אנטי-ראומטיות (34.4% לעומת 19.4%). מטופלים עם פעילות מחלה גבוהה היו בעלי סיכון גבוה יותר להשיג MCID בזרוע ה-MDT.

לסיכום, מטופלים יציבים עם פעילות מחלה נמוכה אשר קיבלו טיפול מצוות רב-תחומי במסגרת ביקור מרפאתי יחיד לא הצליחו להשיג MCID ב-EQ-5D-3L. עם זאת, מטופלים אלו השיגו שיפורים קטנים, אך מובהקים, ב-EQ-5D-3L,יDAS28, בכאב, בהתמודדות, ובמסוגלות העצמית (self-efficacy). על מנת שטיפול עם צוות רב-תחומי יהיה בר-קיימא, הטיפול צריך להתמקד במטופלים עם פעילות מחלה גבוהה, או במטופלים בעלי אבחנה חדשה עם דלקת מפרקים שגרונית.

מקור:

Lahiri M, Cheung PPM, Dhanasekaran P, et al. Evaluation of a multidisciplinary care model to improve quality of life in rheumatoid arthritis: a randomised controlled trial. Qual Life Res [Internet] 2022 ;31(6)

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית,  פיזיותרפיה,  תרופות משנות מהלך מחלה,  תרופות אנטי ראומטיות
תגובות