• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מגזין

זירת ההסברה הרפואית

תמיכה בישראל מצד ארגוני רפואה בינלאומיים היא לא פעם בזכות מאמצי ההסברה של איגודים רפואיים מקומיים. חלקם חזרו בהם והתנצלו על עמדה פרו-פלסטינית, אך יש גם קולגות בחו"ל שמסרבים להכיר באסון הלאומי

צילום מתוך When the music stopped, מיצג האמנות החיה בהשתתפות כ-1,700 איש של האמן הישראלי-אמריקאי תומר פרץ, מתנדב זק"א, שהוצג לאחרונה בלוס אנג'לס

על רקע מלחמת חרבות ברזל, המאבק בחזית ההסברה ניטש בכל הזירות וגם מקומם של האיגודים הרפואיים אינו נפקד. רופאים ומנהלי איגודים רפואיים ישראלים שולחים מאמרים לכתבי עת רפואיים ופניות לעמיתיהם באיגודים בינלאומיים, מגיבים על הצהרות עמיתים בפורומים מקצועיים ולפוסטים של אושיות בארגוני בריאות ברשתות החברתיות (בעיקר בפלטפורמת X, לשעבר טוויטר) ומעלים פוסטים יזומים בנושא.

הפניות כוללות קריאה לעמוד לצד ישראל. חלקן מתמקדות בקריאה להצטרף למאבק לשחרור החטופים ואחרות מבקשות הכרה במאבק הישראלי הנלחם באויב ברברי ובמעשיו הלא אנושיים ומסבירות כי מדובר באיום על הערכים המערביים בכלל.

כך לדוגמה, פרופ' מרטין אליס, יו"ר האיגוד הישראלי להמטולוגיה ולרפואת עירויים פנה לראשי האיגוד האירופאי והאיגוד האמריקאי על מנת שיגנו את החמאס. פרופ' מיטשל שוואבר, מנהל היחידה הארצית למניעת זיהומים במשרד הבריאות, התפטר מתפקידו כיועץ ארגון הבריאות העולמי במחאה על עמדתו החד צדדית של הארגון כלפי תושבי עזה וד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה, העביר ביקורת נוקבת על פוסט שפרסם מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי.

בחלק מהמקרים המאמץ נושא פרי ועמיתים בחו"ל מביעים אהדה לישראל ואף מפרסמים תכנים ברוח זו באתריהם ובחלק מהמקרים, כשמתקבלת כתף קרה, האיגודים הישראליים פורשים מארגונים בינלאומיים.

מחאת האיגוד הקרדיולוגי הישראלי עבדה

לעתים, ההתעקשות משתלמת. פדרציית הקרדיולוגים העולמית, ארגון שהוא חלק מארגון הבריאות העולמי, משכה הצהרה חד צדדית שפרסמה ובה לא גינתה את מתקפת החמאס, בעקבות מכתב נזעם והשעיית החברות של האיגוד הקרדיולוגי הישראלי. "אנו משעים את חברותנו בארגון שלך ומבטלים את תשלומי דמי חבר עד להודעה חדשה", כתבו הנשיא פרופ' עמית שגב והמזכ"ל פרופ' אלון אייזן לנשיא האיגוד העולמי ד"ר דניאל פניירו.

פרופ' שגב מספר כי נשיא הפדרציה העולמית של רופאי הלב (WHF – World Heart Federation), שהוא חלק מארגון הבריאות העולמי (WHO), פרסם באתר הפדרציה הצהרה שעולה בקנה אחד עם העמדה של ארגון הבריאות העולמי - "הצהרה המתעלמת לחלוטין מאירועי השבעה באוקטובר".

פרופ' עמית שגב, יו"ר האיגוד הקרדיולוגי בישראל, מנהל מערך הלב ב"שיבא". צילום: דוברות בית החולים

וכך נכתב בפיסקה הראשונה של הצהרת האיגוד העולמי: "עם עצב עמוק על אובדן החיים והשירותים הבסיסיים לשרוד, פדרציית הלב העולמית (WHF) מצטרפת לקריאה העולמית לסיוע למיליוני הלכודים הסובלים מהמשבר ההומניטרי בעזה. WHF תומך בחברים ובשותפים שלנו באזור ובאלה שיקרים להם", נכתב בהצהרה, שמביעה דאגה רק לתושבי עזה.

בתגובה כתבו ראשי איגוד הקרדיולוגים הישראלים: "קיבלנו בתדהמה ובעצב רב את ההצהרה החד צדדית של ה-WHF לגבי המתרחש בישראל וברצועת עזה בחודש האחרון. לא טרחתם כלל להתייחס לטבח הנורא והאכזרי שבוצע באזרחי ישראל על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר. ילדים, נשים וקשישים הותקפו באכזריות על ידי טרוריסטים, מראות שנפש האדם אינה יכולה לסבול: שריפת ילדים והוריהם, עריפת ראשי תינוקות, אונס נערות צעירות והשתת מום באנשים בעודם בחיים. המחבלים פועלים תוך שהם מצלמים את עצמם, אוכלים ארוחת צהריים לעיני הקורבנות שלהם ובגאווה מתקשרים להוריהם ומתארים את מעשי הזוועה שעשו".

מכתב ההתנצלות של נשיא האיגוד העולמי לרפואת לב לא איחר לבוא וההצהרה החד צדדית הוסרה מהאתר: "אנו מבקשים להתנצל על אי ההבנה והכאב שגרמנו. ההתקפות הנפשעות של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר מילאו אותנו זוועה וסלידה"

פרופ' שגב ופרופ' אייזן מתייחסים למשפט בהצהרה, שבו נכתב כי משימת האיגוד היא דאגה לבריאות הלב וכלי הדם של כולם, ושואלים בציניות "האם בריאות הלב וכלי הדם של 240 החטופים גם מדאיגה את האיגוד?".

מכתב ההתנצלות של נשיא האיגוד העולמי לא איחר לבוא ובו מציין ד"ר פניירו כי ההצהרה החד צדדית הוסרה מהאתר: "בצער רב אנו ב-WHF מאשרים קבלת מכתבכם בנוגע להצהרה האחרונה שלנו. אנו מבקשים לנצל הזדמנות זו כדי להתנצל על אי ההבנה והכאב שגרמנו, וכן להבהיר את כוונתה והקשר של ההצהרה. יחד עם שאר הקהילה הגלובלית, ההתקפות הנפשעות של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר מילאו אותנו זוועה וסלידה. אנא דעו כי מעולם לא היתה כוונה בהצהרתנו להשמטת עובדה זו או לחד צדדיות".

הכותבים מנסים להסביר את ההיגיון שבכתיבת ההצהרה ומציינים כי "הצהרת WHF יצאה שבועות רבים לאחר ההתקפות שממשיכות לגרום סבל בל יתואר למשפחות כולל נשים וילדים. היה זו ביטוי של סולידריות המשקפת את ההקשר ההומניטרי המתהווה, המשפיע על כלל האזרחים באזור ונועד להוסיף את קולנו לזה של שותפינו וארגונים בינלאומיים אחרים". הם מסיימים את מכתבם לעמיתיהם הישראלים במילים: "אנו מקווים לראותכם בכנס ה-AHA הקרוב".

האיגוד הקרדיולוגי הישראלי לא הסתפק בכך ושלח גם מכתב לכלל האיגודים הקרדיולוגיים, לאיגוד האירופי, לאיגודים האמריקאיים וכן לאיגודי המדינות השונות במערב. לצד התיאור של המאבק הצודק של ישראל והתיאור הלא מאוד מפורט של הזוועות, ראשי האיגוד ציינו שמדובר במאבק בין ציוויליזציות: "חברינו, חברי מדינות המערב, בבקשה אל תטעו, אנחנו נלחמים בחזית נגד הטרור האיסלאמי הקיצוני לכולכם. אתם הבאים בתור".

עוד הזכירו את דאע"ש ואל קאעידה, את 11 בספטמבר ואת מקרי הרצח האחרונים על רקע דת באירופה - "מהשוק בברלין ועד אולם קונצרטים ומשרדי מערכת העיתון בפריז... אין לנו מלחמה עם אזרחי רצועת עזה. אנחנו נלחמים בארגון טרוריסטי  שמשתמש באזרחיו כמגן אנושי. מעשי הטרור וההרס על ידי ארגון חמאס אינם למען זכויות העם הפלסטיני והם אינם נלחמים על טריטוריה. זהו טרור נטו שנועד לשרת אידיאולוגיה איסלאמית קיצונית שמטרתה להשתלט על העולם המערבי". הם חתמו את פנייתם בקריאה "כל מי שעיניו בראשו מבין שזה הזמן להביע תמיכה חד משמעית ובלתי מסויגת במדינת ישראל - אנחנו נלחמים גם את המלחמה שלכם. אנחנו ננצח! הציוויליזציה המערבית תנצח!".

הארגון הבינלאומי לנפרולוגיית ילדים סירב לגנות את החמאס

ד"ר הדס שאשא-לבסקי, נפרולוגית ילדים, מנהלת היחידה לנפרולוגיה ילדים במרכז הרפואי לגליל בנהריה וגזברית האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ילדים, מספרת כי האיגוד פנה הן לאיגוד האירופאי והן לאיגוד העולמי לנפרולוגיית ילדים. בעוד שמהארגון האירופאי זכה האיגוד לאמפטיה ולהבנה, הארגון הבינלאומי סירב לבקשת האיגוד הישראלי לגנות את אלימות החמאס ולהצטרף לקריאה לשחרור החטופים.

"ימים ספורים לפני שבעה באוקטובר היינו בכנס שערך הארגון האירופאי לנפרולוגיה ילדים (ESPN), בוילנה, ליטא. היינו שבעה רופאים מישראל והיו"ר הגרמני של האיגוד האירופאי היה מאוד חביב ואמר כמה חשוב לו שהארגון הישראלי יהיה פעיל וחלק מהוועד האירופאי. הוא אפילו התלהב מהצעתנו לארח את הכנס בירושלים בעוד שנתיים", היא מספרת.

לאחר הטבח כתב ראש האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ילדים, ד"ר עודד וולובלסקי, ליו"ר האיגוד האירופאי וביקש שיביע בפומבי גינוי לטבח וקריאה לשחרור החטופים. "יו"ר הארגון כתב לנו באופן אישי וגם ציין שהארגון כבר כותב הודעת גינוי באתר האינטרנט שלו והם אכן פרסמו הודעת גינוי הולמת לטבח", מציינת ד"ר שאשא-לבסקי.

בהודעה שנשלחה לכל חברי האיגוד האירופאי נכתב: "החברה האירופאית לנפרולוגיה ילדים מגנה בחריפות את הזוועות שהתרחשו בישראל ומאשרת מחדש את הסולידריות הבלתי מעורערת שלה עם ישראל והאגודה הישראלית לנפרולוגיה ילדים, שהיא חברה מוערכת בחברה שלנו. החברה האירופאית מגנה את כל צורות האלימות הפוגעות באזרחים ובילדים. אנו מקווים לעתיד שליו יותר עבור כל האנשים באזור זה".

תגובה אחרת לחלוטין ליוזמתם התקבלה מהארגון העולמי לנפרולוגיה ילדים (IPNA). הארגון השיב תחילה לפניית האיגוד הישראלי שלמרות שהם מאוד מצטערים, כ"ארגון צדקה", הם אינם יכולים להביע עמדה פוליטית על המתרחש באזורי קונפליקט.

ד"ר שאשא-לבסקי: "איך זה יכול להיות שהחברים שלנו, הקולגות, לא רואים את המצוקה של החטופים? האם כרופאים הם אינם מבינים שהתערבות הצלב האדום הכרחית?"

ד"ר הדס שאשא-לבסקי, מנהלת היחידה לנפרולוגיה ילדים במרכז הרפואי לגליל וגזברית האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ילדים

"שלחנו להם מכתב ואמרנו שמעולם לא פנינו לאיגודים בבקשה כזו, אנו לא מדברים על הסכסוך אלא מבקשים תמיכתם בבעיה ההומניטרית הקשורה לחטופים, כולל ילדים קטנים, שאנו דואגים לשלומם ושאין ידוע אם הם מקבלים טיפול רפואי. כתבנו שמדובר בעניין רפואי ושאנו זקוקים ללחץ בינלאומי למען שלומם של החטופים", מספרת ד"ר שאשא-לבסקי.

"בניוזלטר של הארגון הבינלאומי לנפרולוגיה ילדים נכתב כי הם המומים מאירועי האלימות האחרונים במזרח התיכון ושהם מאוד מוטרדים ממצבם של 40 ילדים חולי דיאליזה בעזה שזקוקים לטיפול ושהם קוראים לעזרה לילדים הללו", ממשיכה ד"ר שאשא-לבסקי ומתארת. "כתבנו לנשיא הארגון שההצהרה שלו היא חד צדדית, שישנם גם 240 חטופים שאין עימם קשר, גם לא דרך הצלב האדום.

"בתגובה לפנייה שלנו, ההצהרה אמנם אך נכתב כי הארגון מאוד מודאג מהאלימות הדו צדדית ללא תיאור המצב בישראל". לאחר פרסום זה כתבו הרופאים הישראלים שוב מכתב לנשיא הארגון הבינלאומי לנפרולוגיה ילדים והזמינו אותו לישראל להכיר את המצב מקרוב.

"אנו מוטרדים מכך שהאיגודים הבינלאומיים לא רואים את החטופים כמשבר הומניטרי שדורש התייחסות. איך זה יכול להיות שהחברים שלנו, הקולגות, לא רואים את המצוקה של החטופים? האם כרופאים הם אינם מבינים שהתערבות הצלב האדום הכרחית?", אומרת שאשא-לבסקי.

כשנפרולוגים של ילדים מחו"ל מתייחסים לעניין המשבר הרפאי בעזה, התשובה של הרופאים הישראלים מוכנה. כמי שמטפלים בילדים מעזה, מג'נין וממזרח ירושלים שנים רבות, שלומם של הילדים הללו חשוב להם מאוד. עשרות ילדים פלסטינים החולים במחלות כליה, מטופלי דיאליזה ומושתלי כליה טופלו בבתי החולים הישראליים, בעיקר ב"שערי צדק", ברמב"ם וב"שניידר". "אלה הם מטופלים שמגיעים באופן קבוע לטיפולי דיאליזה, השתלות כליה ומעקב סדיר בבתי חולים בישראל. הם מקבלים תרופות וציוד לדיאליזה בדרך כלל לכמה שבועות קדימה", מספרת ד"ר שאשא-לבסקי, "אך מאז השבעה באוקטובר ניתק הקשר עם הילדים מעזה".

באיגוד הישראלי דאגו לכתוב גם בעניינים של מטופלים אלה לנשיא האיגוד הבינלאומי לנפרולוגיה ילדים. "ביקשנו מהאיגוד הבינלאומי להתערב ולסייע. אנו לא יכולים להגיע אל המטופלים האלה כעת, ולכן נדרש סיוע מבחוץ עבורם. אחרי שנים של טיפול מסור בילדים פלסטינים, אנו חשים תסכול רב על חוסר היכולת לסייע להם כעת ולכן ביקשנו מהארגון הבינלאומי לקחת אחריות".

ד"ר שאשא-לבסקי: "כשהחצים הופנו כלפינו מיקדנו את הדיון בכך שעברנו טבח ויש לנו חטופים. כתבנו עוד שאחרי שנים שאנו מטפלים בילדים חולי כליה מהרשות הפלסטינית האיגודים בעולם צריכים לסייע ולא לצאת נגדנו"

ד"ר שאשא-לבסקי מוסיפה ומספרת כי העבודה לא מסתכמת רק בחילופי מכתבים וכי בצ'ט מקצועי בינלאומי שבו מתייעצים עם רופאים בכל העולם על מצבים רפואיים, החל דיון לא מקצועי על החולים בעזה וכשהדיון הידרדר, נאלצו הרופאים הישראלים להגיב. "בהתחלה לא הגבנו כי אנחנו יודעים מה עשינו עשרות שנים כדי לקדם את הטיפול בילדים חולים במחלות כליה בעזה וברשות הפלסטינית. לא הרגשנו צורך לקבל לגיטימציה מאף אחד, אך כשהחצים הופנו כלפינו מיקדנו את הדיון בכך שעברנו טבח ויש לנו חטופים. כתבנו עוד שאחרי שנים שאנו מטפלים בילדים חולי כליה מהרשות הפלסטינית האיגודים בעולם צריכים לבוא ולסייע ולא לצאת נגדנו".

ד"ר שאשא-לבסקי מסכמת: "העיסוק בכתיבת מכתבים מבחינתנו אינו עבור קבלת ניחומים או לגיטימציה מהעולם. אנו עוסקים בזה כדי לקדם שני דברים שחשובים לנו - להשאיר בתודעה את העובדה שיש חטופים שלא ידוע מהו מצבם בעזה וזה דורש התערבות מיידית של ארגונים הומניטריים, ולמצוא גורם רפואי שידאג למטופלים בעזה שאין לנו אפשרות להגיע אליהם כעת".

חזית רופאי הילדים

יוזמתם של רופאי ילדים ישראלים בכירים החברים בארגונים בינלאומיים הובילה לפרסום מאמר דעה ובו גינוי חריף למעשי הזוועה של חמאס בכתב העת Global Pediatrics. הרופאים הישראלים כתבו לעורך כתב העת וקראו לארגוני הבריאות הבינלאומיים ובמיוחד באגודות הבינלאומיות לרפואת ילדים, לגנות את ההתקפות הנוראיות של השבעה באוקטובר, לתמוך בשחרור מיידי של הילדים החטופים ובני משפחותיהם ולהוקיע את הניצול של אזרחים חפים מפשע כמגן אנושי ושל מתקנים רפואיים כמקלט לפיגועי טרור.

במכתבם לעורך, לצד פירוט המתקפה והמורכבות של המצב הפוליטי, הם ציינו כי למתקפת החמאס הברברית אין קשר לסכסוכים פוליטיים אלא להסלמה של התקפות ג'יהאדיסטים קודמות במזרח התיכון, באירופה ובחלקים אחרים של העולם. "בישראל, רופאי הילדים מגיעים מרקעים מגוונים, הכוללים יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים ואגוניסטים. אנו מזדהים מאוד עם הסבל הבלתי מכוון של אזרחים חפים מפשע בכל מצב, כולל זה המתמשך ברצועת עזה. אף על פי כן, הסיבה העיקרית לסבלם נעוצה בעובדה שאזרחים חפים מפשע משמשים כמגן אנושי על ידי המשטר האכזרי, שיורה רקטות בפזיזות מתוך שכונות צפופות. הם עושים זאת גם כשזה מביא לפגיעה בבתי חולים מקומיים וגורם למותם של פלסטינים אחרים".

עוד כתבו כי חמאס משגר רקטות בכוונה לעבר המרכז הרפואי ברזילי באשקלון וכי בית החולים הראשי בעזה הוחזק כ"מפקדה דה פקטו" לחמאס, המועסק לחקירה ולכליאה של מתנגדים, מה שמסכן ללא הרף את החולים והצוות הרפואי.

פרופ' אלי סומך, מנהל אגף הילדים ב"מעייני הישועה", סגן נשיא האיגוד האירופאי לרפואת ילדים (צילום: יח"צ)

בתגובה למכתב ששלחו למערכת כתב העת פרופ' אלי סומך, מנהל אגף הילדים בבית החולים מעייני הישועה, המשמש כסגן נשיא האיגוד האירופאי לרפואת ילדים, ד"ר שמעון ברק, הנשיא היוצא של האיגוד האירופאי לרפואת ילדים ראשונית, וד"ר מנואל כץ, בעבר המזכיר הכללי של האיגוד האירופאי לרפואת ילדים, פורסם מאמר דעה בכתב העת. על המאמר חתומים פרופ' מסימו פטלו-מנטובני, נשיא האיגוד האירופאי לרפואת ילדים (European Pediatric Association), ופרופ' ג'וספה ביאנקור, העורך הראשי של כתב העת. כותבי המאמר מגנים את החמאס כארגון טרור, את מעשיו כלפי ילדים ומביעים דאגה עמוקה לגורל הילדים החטופים ולהשלכות ארוכות הטווח של מעשי הזוועה הללו על בריאותם הגופנית והנפשית.

נשיא האיגוד האירופאי לרפואת ילדים: "פתאום אנשים מבינים שהאלימות המזעזעת הזו, שפגעה באופן טראגי בתינוקות וילדים בישראל, יכולה להתרחש בכל פינה בעולם, אפילו במרחק של בלוק אחד מבתינו"

בנוסף, מביעים הכותבים דאגה שדבר דומה יכול לקרות בכל מקום בעולם, גם אצלם: "פרץ חסר תקדים של אלימות מזעזעת, שנעשה בכוונה תחילה נגד ילדים בישראל, שנטבחו, נדקרו, אף הושפלו ולאחר מכן נחטפו על ידי לוחמי ארגון החמאס, שהוגדר זה מכבר על ידי האיחוד האירופאי כארגון טרור, הוא המחשה ברורה של השלכות מצב שבו שנאה מחליפה הגיון. אירוע זה זעזע עמוקות את התודעה הקולקטיבית של אנשים במדינות שבהן חופש הוא מציאות".

עוד ציינו הכותבים כי "התמונות המכאיבות של תינוקות וילדים חפים מפשע, הנאנסים ונרצחים באכזריות, מאלצים אותנו להתמודד עם המציאות הקשה ואנו לא חסינים מפני האפשרות שמשפחותינו יהפכו למטרות טרור. דמותה של אם המצמידה את תינוקה לחזה, במחווה של הגנה מפני האש שתשרוף אותם למוות, היא מעבר ליכולת ההבנה של המחשבה האנושית", כתבו.

הם מביעים את חששם שאסון כזה יכול לקרות גם אצלם וכותבים: "פתאום אנשים מבינים שהאלימות המזעזעת הזו, שפגעה באופן טראגי בתינוקות וילדים בישראל, יכולה להתרחש בכל פינה בעולם, אפילו במרחק של בלוק אחד מבתינו".

הם מדגישים את עמדתם החד משמעית עם ישראל: "באירופה, איגוד החברות והאגודות הלאומיות לרפואת ילדים (EPA-UNEPSA) ואיגוד החברות האירופאיות לילודים ולידה (UENPS) גינו חד משמעית את מעשי הטרור שביצע החמאס נגד ילדים בישראל".

הכותבים מציינים כי מאמר הדעה שפרסמו בא בעקבות הפרסום בכרך 6 של Global Pediatrics (דצמבר 2023) של מכתב מאת א' סומך ואח', המדגיש את הנסיבות הקשות עימן מתמודדים ילדים בישראל שספגו התפרצות חסרת תקדים של אלימות מתוזמנת על ידי ארגון טרור מוכר ברחבי העולם ומגנה את השימוש בילדים כבני ערובה".

נושאים קשורים:  מגזין,  הסברה,  איגודים רפואיים,  פרופ' אלי סומך,  פרופ' מרטין אליס,  פרופ' מיטשל שוואבר,  פרופ' עמית שגב,  פרופ' אלון אייזן,  ד"ר הדס שאשא-לבסקי,  ד"ר עודד וולובלסקי,  ד"ר שמעון ברק,  ד"ר מנואל כץ,  ישראל במלחמה,  חדשות
תגובות
17.11.2023, 12:06

גם האיגוד האורתופדי האמריקאי AAOS , וכן האיגוד האירופאי לבנקי רקמות EATB פרסמו מכתבי תמיכה בישראל וגינוי למעשי הטרור.

אנונימי/ת
17.11.2023, 19:23

מתי וכמה איגודים מקצועיים ישראלים הביעו דעתם בנושאים בינלאומיים שונים או גינו צד זה או אחר ?